måndag 11 april 2011

Cajunkyckling


Maja var och bowlade med sin "bonussläkt". Efteråt åt de buffé och Maja gick lös på cajunkycklingfiléerna. Cajunkrydda har jag aldrig använt mig av men eftersom Maja verkade vara tokig i det så testar jag.
Cajunkrydda finns att köpa färdig men jag vill göra min egen. Efter tips och en hel del letande på nätet där jag hittat olika blandningar så har jag stulit ett recept på cajunkrydda. Får se om det faller Maja i smaken.

http://ahrofood.blogspot.com/2008/08/cajunkyckling.html


Cajunkrydda
4 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk oregano
1 tsk timjan
1 tsk svartpeppar
1 tsk vitpeppar
1 tsk vitlökspulver

Blanda kryddorna i en mortel och stöt dem väl. Förvara i en burk med tätslutande lock. En uppskattad "Gå-bort"-present. Speciellt i grilltider.

Så här gjorde jag min cajunkyckling.

6 kycklingfiléer
6 tsk cajunkrydda
1 tsk salt

Blanda kryddor och kyckling i en plastpåse och skaka runt ordentligt.
"Marinera" i kylskåp.
Bryn filéerna så de får färg. De torra kryddorna bränns snabbt så var uppmärksam.



Lägg över i en ugnsfast form och stek färdigt i ugn 225 grader i 10-15 minuter.
Kolla om kycklingen är klar genom att sticka i den. Kommer rosa/röd vätska ut låt steka en stund till.

Servera med sallad, mild yoghurtsås med vitlök och pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar