tisdag 19 april 2011

Lasagne

Idag hinner jag inte äta familjens mat. Lasagnen är rykande het och jag måste köra nu. Jag ska vara hos sjukgymnasten kl 14 och börjar jobba 15.30. Att äta middag redan klockan 13 verkar inte okej. Får se hur lång tid det tar hos sjukgymnasten. Tror jag kommer att gå upp på Teapot och tar en kanna te med något gott att äta.
Har bett Maja ta ett kort på sin tallrik så jag hoppas att det kommer en bild senare.

Köttfärssås:
850 gram köttfärs
1 stor gul lök
4 soltorkade inlagda tomater
400 gram krossade tomater
3 msk tomatpure
1 stora vitlöksklyfta
11/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 msk oregano

Hacka lök.
Stek köttfärs och tillsätt efter en stund löken så den får fräsa med.
Hacka de soltorkade tomaterna.
Tillsätt passerade tomater, tomatpure och soltorkade tomater.
Pressa i vitlöksklyfta.
Krydda med salt, peppar och oregano.
Låt puttra på svag värme tills vätskan kokat in.

Ostsås:
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk
3 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Vispa ihop mjöl och någon dl av mjölken.
Häll i en kastrull tillsammans med resten av mjölken.
Koka upp under omrörning.
Krydda med salt och vitpeppar.
Tillsätt riven ost.

Varva köttfärs, 6 lasagneplattor (3 per lager), ostsås i en ugnsform.
In i ugn 225 grader ca 20 minuter.
Strö över riven ost efter halva tiden i ugnen.

Servera med sallad med fetaost samt två skålar med oliver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar