onsdag 20 april 2011

Fiskgratäng med spenatpotatismos


Idag riskerar jag ramaskri från ungdomarna. Det är konstigt egentligen. När mina barn var små och fram tills första eller andra klass åt de fisk. Men idag rynkar de på näsan till och med åt lukten. Trots detta har jag bestämt mig för att göra fiskgratäng. Gubben älskar fisk. Vi äter alldeles för lite fisk. Kanske kan jag få någon av ungdomarna att smaka.

400 gram vit fisk (jag använde mig av frysta torskfiléer)
2 dl crème fraiche
1 citron
1 "bubbla" dill (går bra med fryst 1/2 -1 dl)
1/2 tsk salt 
1 krm svartpeppar

Potatismos:
1 kg potatis 
250 gram spenat (fryst eller färsk)
50 gram smör
ev 2 dl mjölk
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar 
1 krm muskot


Skala och koka potatisen. 
Pressa eller stöt den kokt potatisen.
Rör ner smör.
Krydda med salt, svartpeppar och muskot.
Blanda sist ner spenaten.
Om det behövs så tillsätt lite mjölk för rätt konsistens.
Lägg fisken i mitten i en ugnsfast form. Det gör inget om fisken inte tinat helt.
Klicka eller spritsa moset runt fisken.
Dela citronen. Använd halva och riv skalet samt pressa ut saften.
Blanda crème fraiche, citronskal, citronsaft, dill, salt och peppar. 
Bred såsen över fisken. 

Den andra halvan av citronen skär du i klyftor.
Lägg citronklyftorna ovanpå såsen.



Gratinera fisken mitt i ugnen 200° i 30 minuter.


Servera med rårivna morötter samt knäckebröd med ost.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar