torsdag 14 april 2011

Sockerkaka

Svärfar kom med en sockerkaksform, flera mindre veckade kakformar och massor av pepparkaksfigurer/formar som han hade "räddat".



Svärfar hjälper till att tömma dödsbon och mycket bara kastas. Tyvärr. Vi har prata om att jag tycker det är så otroligt synd att gamla bra grejer ska hamna på tippen.
Gissa om jag blev glad när jag fick dessa formarna. Suveränt. Gamla saker håller mycket bättre än dagens nytillverkade.
Är det inte skrot så kan jag slita på det lite till.

Idag inviger jag sockerkaksformen med en klassisk sockerkaka. Mums till familjen i kväll. Något gott ska de väl ha i soffan.

50 gram margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 tsk vanilinsocker

Smält margarin och låt svalna.
Vispa ägg och socker till porös smet.
Blanda mjöl, bakpulver och vanilinsocker.
Rör ner i äggsmeten.
Tillsätt margarin och mjölk.
Rör ordentligt.
Häll smeten i smörad och bröad form ca 1 1/2 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i ca 35 minuter.
Låt kakan stå kvar i formen några minuter och svalna.
Stjälp upp på galler och låt kallna under formen eller bakduk.



Hur länge håller sig en sockerkaka? Måste man äta upp allt direkt? Nej, en sockerkaka håller sig faktiskt i upp till 5 dagar även om den inte innehåller massa konserveringsmedel. Förvara den i en plastpåse. I frysen håller sig kakan i 3 månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar