fredag 16 september 2011

Bacon- och fetaostpaj


Pajer kan man ändra i det oändliga. Idag satsar jag på de saker som finns i kylskåpet. Men det går utmärkt att stoppa ner andra grönsaker. Varför inte färsk röd paprika, svarta oliver och röd lök? Min familj får idag nöja sig med denna varianten. Orkar inte vara mer avancerad. De ska ju även få fredagsmys i form av en efterrätt.

Jag inviger idag min stora pajform på 30 centimeter. Eftersom mina två "vanliga" pajformer numera endast är en styck på grund av en olyckshändelse. Annars hade jag enkelt bara dubblat receptet och gjort två pajer.

Har fått lite klagomål några dagar över att de inte får äta sig mätta. Gillar jag inte.

Skriver längst ner receptet om man använder en "vanlig" pajform. Givetvis måste du också då minska innehållet i pajen.

Pajdeg för 30 cm form:
5 dl vetemjöl
200 gram smör
3 msk vatten

Fyllning:
3 paket bacon
200 gram fetaost
5 ägg
3 dl grädde eller mjölk
2 krm salt
2 krm paprikapulver
1 krm svartpeppar
7 körsbärstomater
5 soltorkade marinerade tomater
3 stora inlagda grillade paprikaskivor

Hacka ihop pajdegen snabbt.
Låt degen vila 30 minuter i kylskåp.
Tryck ut degen i en pajform och nagga.
Grädda pajskalet 225 grader i ca 10 minuter.
Låt svalna.

Skär bacon i mindre delar.
Strimla inlagd tomat och paprika.
Halvera körsbärstomaterna.
Tärna fetaosten.
Fördela i pajskalet.


Vispa ihop ägg, ost, grädde och kryddor.
Häll över pajskalet.


Grädda i ugn 225 grader i ca 20 minuter.


Servera med sallad.


Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
1-2 msk vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar