torsdag 1 september 2011

Svampgratinerad kyckling i ugn



Om du är som min svärmor och väldigt rädd för att kycklingen inte ska vara klar så stek inte kycklingen för torr. Bara för att du är osäker om kycklingen faktiskt är färdig. Kontrollera med stektermometer istället. Kyckling är klar vid 72-75 grader. Jag förstår att man är rädd för att få salmonella och annat som kan spridas genom rå kyckling men med en termometer kan man enkelt kolla och få god och färdig.

Jag tycker också att det är väldigt viktigt med hygienen i samband med tillagning. Jag är alltid väldigt noga men när det handlar om kyckling är det lite extra. Jag sköljer med hett vatten (det varmaste i kranen) alla redskap jag använt innan jag ställer in dem i diskmaskinen. Disktrasan åker också in i diskmaskinen och sedan ner i tvätten. Kanske lite överdrivet men för mig känns det tryggt. Vill inte riskera att någon ska bli sjuk.

1 kg kycklingfilé
2 paket bacon
8-10 campinjoner
5 dl vispgrädde
2 tsk torkad dragon
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Skär bacon och champinjonerna i mindre delar.
Stek bacon och champinjoner.



Tillsätt vispgrädde och låt puttra ihop några minuter.
Krydda med dragon, salt och svartpeppar.
Eventuellt så reder du såsen lite. Men jag gillar när det inte är för tjockt.


Dela kycklingen i mindre bitar och lägg i en ugnsform.



Häll över bacon/svamp-såsen. 



Gratinera i ugnen 20-25 minuter 225 grader.

Servera med ris och strimlad vitkål samt resterna från gårdagens sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar