torsdag 22 september 2011

Ost- och skinkpaj


Jag använder mig av kassler i min skinkpaj. Har redan riven ost i frysen som jag tar fram. Men annars hade jag köpt en smakrik ost och tärnat den.
Gör även denna gången pajen i min stora form men receptet nedan är för en "normalstor" pajform.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram margarin
2 msk vatten
Fyllning: 
300 gram kassler
250 gram ost
3 ägg
2 1/2 dl grädde eller mjölk
2 krm salt
1 krm paprika
1 krm svartpeppar

Arbeta snabbt ihop mjöl, margarin och sist vatten till en pajdeg.
Låt vila i kylskåp 30 minuter.
Tryck ut pajdegen i en pajform.
Nagga och grädda i 225 grader i 10 minuter.
Låt svalna.
Skär kassler och ost i bitar/tärningar.
Fördela i pajskalet.




Vispa ihop ägg, grädde, paprika, salt och svartpeppar.
Häll över kassler/osttärningarna.

Grädda i 225 grader i 20 - 30 minuter eller tills äggstanningen "stannat".

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar