torsdag 29 september 2011

Ost- och skinksås till pasta



Enkel och god pastasås. Brukar gillas av barn och jag tror mina ungdomar inte är ett undantag idag. Purjolök gör såsen lite mildare men det går också att använda vanlig gul lök.

500-600 gram kassler
1 purjolök
3 dl mjölk
3 dl grädde
3 dl riven ost
1 msk kycklingfond
1 tsk timjan
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär kassler i mindre bitar. Jag försöker strimla den så gott det går. Kanske hade fungerat i maskinen men jag gör det för hand. Såg strimlad skinka i affären och har man riktigt bråttom så kanske det är ett alternativ. Prismässigt var faktiskt den strimlade billigare än kasslern jag valde. Har säkert med innehållet att göra.
Strimla purjolöken fint.
Riv osten. Hos mig finns det nästan alltid riven ost i frysen. Du vet det där sista på osten som är helt omöjligt att hyvla från. Riv den direkt och in i frysen eller samla på dig" kanter" i en påse i frysen.
Fräs kassler och lök i en kastrull.
Tillsätts mjölk, grädde, fond, timjan och ost.
Låt allt koka upp.
Låt såsen sjuda under omrörning i 5 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med rårivna morötter. Och pasta såklart.

2 kommentarer:

  1. Jag gör en liknande på bacon. En liten skvätt tomatpuré istället för timjan. För den som gillar svamp kan det också puttra med...

    SvaraRadera
  2. Det är en bra grundsås som enkelt går att ändra efter tycke eller kylskåp. Bacon är gott i pastasås.

    SvaraRadera