onsdag 20 januari 2016

2 middagar - Ostgratinerad lövbiff och purjolöksplättar

En lugn dag. Hittills.

Det känns väldigt jobbigt att sitta på kontoret och oroa mig över Magda. Skulle något hända tar det mig nästan en timme innan jag kan vara hos henne. Eftersom jag inte hade några möten eller arbetsuppgifter som krävde att jag var på kontoret valde jag att jobba hemifrån.

Magda klarade inte av att ta sig till skolan. Så dagen blev väldigt lugn. Magda sov och jag jobbade.

Kändes skönt att vara hemma och kunna laga mat. Jag njöt verkligen av att laga maten. Även om jag känner att kroppen blivit sämre och det gör ont att hacka lök, strimla kött och lyfta stekpannan. Armarna är otroligt svaga och jag får använda hela överkroppen när stekpannan ska till diskhon.

Familjen fick ostgratinerad lövbiff och till mig gjorde jag vegansk middag.

Jag gjorde hälften av detta receptet på purjolöksplättar som jag stulit från Vegomagasinet.

Persilja och strösocker uteslöt jag annars följde jag receptet.


50 gram mjölkfritt smör
3 purjolökar
1 gul lök
2 msk olivolja
2 msk finhackad persilja
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa strösocker
1/2 tsk salt
2 dl mjölk, t ex osötad soja- eller mandelmjölk

Smält smöret.
Hacka purjolökarna och den gula löken hyfsat fint.
Fräs i olivoljan tills den blir mjuk och lätt genomskinlig.
Strö över persiljan och ta sedan stekpannan från plattan.
Låt svalna något.
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver, strösocker och salt i en bunke.
Vispa ner mjölken och det smälta smöret.
Rör till sist ner lökblandningen.

Hetta upp en stekpanna och klicka sedan ut små plättar.
Stek dem gyllenbruna på båda sidor.



Ostgratinerad lövbiff

650 gram lövbiff
3 msk soja
1 msk balsamicovinäger
1 broccoli
1/2 gul lök
1 burk (2 dl) iFraiche (Cream Fraiche)
1 burk Påmackan (färsk ost)
salt
svartpeppar

Strimla köttet fint (tvärs över köttrådarna).
Lägg köttet i en plastpåse/bunke och tillsätt soja och balsamicovinäger.
Marinera några minuter.
Dela broccolin i buketter.
Hacka löken fint.
Fräs lök och broccoli några minuter.
Krydda med salt och svartpeppar.
Tillsätt köttet och stek 1-2 minuter till.
Lägg över allt i en ugnsfast form.
Värm iFraiche och smält osten.
Häll ost/fraiche över köttet.
Gratinera i ugn 170 grader i 15-20 minuter.

Servera med kokt potatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar