tisdag 23 maj 2017

Krasslig Magda



Magda har hostat och haft feber från och till sedan början av maj. Hon har ont i halsen och svårt att svälja. Både hon och jag ser vita beläggningar där mandlarna tidigare satt. Igår hostade hon så mycket att hon kräktes. Var också påtagligt slö och höll på att ramla ihop. Då ringde jag för att få lite info från vårdcentralen. Kan man ha halsfluss trots bortopererade mandlar?

Magda hade det så otroligt jobbigt under lång tid med kronisk tonsilit innan det äntligen blev op. Det har varit ok sedan op i november med en och annan ont i halsen-klagan men inget stort. Nu har hon varit hemma från skolan i två veckor. Tycker synd om henne att återigen tappa rutinen när skolan precis börjat flyta på.

Jag fick inget svar på min fråga i telefon men vi uppmanades att komma på lättakuten. Upprepade till och med frågan två gånger men inget svar.

Vi fick träffa en sköterska som tog snabbsänka men inget halsprov då hon inte såg vita beläggningar. Sedan satt vi i en timme och väntade. Tyckte det var konstigt att andra som kommit efter oss fick komma in. Visade sig att de hade missat Magda.

Dr förklarar att Magda är förkyld. CRP är 22. Hon har ett virus. Magda hostar och man hostar inte om det är bakterie.
Jag stod på mig och sa att Magda hostat hela tiden då hon hade kronisk tonsilit. Dr skrattar till och säger att det är vetenskapligt bevisat att man inte hostar av streptokocker.
Han tittar i halsen och ser ingen svullnad, rodnad eller beläggning.

- Var ute i solen och få d-vitamin. Drick citron och få c-vitamin.

Ute i bilen tittar jag i Magdas hals. Svullen, irriterad och vita beläggningar.

Suck!

Jag är inte den som springer till dr så fort det är något. Jag är inte den som skriker penicillin så fort ungarna är sjuka. Magda åt penicillin för första gången i sitt liv när hon var 15 år. Jag tror på att mycket kan kroppen klara av själv men ibland behöver den hjälp. Men jag ser att Magda mår dåligt. Hon kan inte äta och får bara i sig  lite vätska. Matt i kroppen och orkar inte vara uppe. Jag hör att hon mår dåligt. Hon hostar och klöks. Viss

Vi avvaktar några dagar till och hoppas att Magda lyckas bli frisk.

Men hur är det? Kan man ha halsfluss trots att mandlarna är bortopererade? Dr svarade inte heller på min fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar