måndag 18 september 2017

Outdoor Academy till Wetlandi

Foto: lottasmat@yahoo.se

Helgen på jobbet, speciellt lördag, blev väldigt intensiv men otroligt underbar.

För första gången kommer Outdoor Academy till Skåne och nordöstra fick vara med och arrangera aktiviteter.

Efter en natt i Immeln kom press, återförsäljare, turarrangörer och annat mediafolk till Västanå Kvarn där jag mötte upp med kanoter och annan utrustning. De började paddla i Holjeån medan jag fick skynda mig tillbaka till jobbet för att ta emot andra gäster. När de paddlat ut från kanotcentret gav jag mig av för att möta upp deltagarna.

De hade blivit stoppade i Vången av en viking som låg och lurade i vassen. Väl i land blev de ledsagade upp till Gudahagens Vikingamarknad där åt de lunch. Soppa med bröd samt kaffe och kaka som Humletorkan ordnat. Både före och efter lunchen fick deltagarna möjlighet att titta på vad marknaden erbjöd. Efter en stund återvände de till kanoterna och jag följde med.

Paddlingen fortsatte genom Holjeån där vi överraskades av regnskurar.

Foto:lottasmat@yahoo.se

Men regnet försvann innan vi kom ut i Ivösjön.

Foto: lottasmat@yahoo.se

Vid Oruddens badplats stannade vi och blev hämtade med traktor och vagn.

Genom Eskekärras skogar fick vi åka till Åsen fältstation. Där väntade Filip Lindgren, lokalt mer känd som dinosaurie-Filip.

Filip bedriver verksamhet kring amatörpaleontologi vid Havsdrakarnas Hus där han berättar historien om Krithavets innevånare och erbjuder också chansen att få vara paleontolog under några timmar vid fältstationen.

Foto: lottasmat@yahoo.se

Han utlovar fynd till så gott som alla på grund av att marken är så otroligt rik på fosiler. Oftast hittar man ostron, bläckfiskrester, hajtänder, sköldpaddskal och koraller. Men en person i Outdoor Academy hittade en fosil från Mosasaurus.

Filip är en färgstark person som faktiskt har fått en dinosaurie uppkallad efter sig - en nyupptäckt krithavshaj – Synechodus filipi. Det kallar jag för stort. Riktigt stort.

Efter att alla deltagare letat fosiler hämtade traktorn upp oss igen och vi återvände till kanoterna. Deltagarna paddlade mot Bjärnö och vi tog oss dit i Filips båt.

Foto: lottasmat@yahoo.se

Väl framme började förberedelser för middag som innebar grillning av kött från Trolleljungby.

I en provisorisk bar hade vi ställt fram olika drycker som produceras i närområdet. Självklart var allt alkoholfritt. Lite Loka fick också vara med om någon ville ha bubblor. Fast godast är vårt kranvatten som vunnit pris som Sveriges godaste. Givetvis fanns det också med. Både på flaska och i påfyllningsdunk.

Det blev en helt fantastisk kväll och när mörkret fallit var det underbart att sitta där och prata.

Foto: lottasmat@yahoo.se

Vi lämnade deltagarna i sina tält och förklarade att morgonen efter kommer vi att finnas på Orudden för frukost.

En helt fantastisk frukost dukade vi fram och givetvis var allt från lokala företag. Mufflonkorv från Trolleljubgby, bröd från Byns bagare i Arkelstorp och must från Charlis Bryggeri.

Efter många handslag och en hel del kramar begav deltagarna sig vidare på sin resa i Skåne. Någon dag till innan de återvänder till sina hemländer.

Vilka möten. Hoppas verkligen att våra vägar möts igen. Så otroligt mycket jag får lov att vara med om i mitt jobb. Så många fantastiska människor och underbara personer.

*Alla bilder är tagna av mig och tillhör därmed mig.