tisdag 2 januari 2018

Veganska munkar (danska aebleskiver)


Jag har länge letat efter ett munkjärn. Jag har letat på secondhand och lagt bud på auktioner men aldrig lyckats få tag på ett. När så gubben var på Ronneby bruks fabriksförsäljning för att köpa Majas julklapp (gjutjärnsgryta) så hittade jag ett munkjärn. Äntligen!


Har här gjort ett ganska lyckat test med veganska munkar eller som det egentligen heter danska aebleskiver. Ursprungligen ska man lägga en äppelklyfta i varje munk medan man steker dem. Det har jag uteslutit. Av den enkla anledningen att jag inte hade något äpple och jag ville testa naturell först.

Sats för två omgångar i järnet (14 munkar):

3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
4 tsk florsocker
1 1/2 dl soygurt (osötad naturell)
1 dl sötad mandelmjölk
90 gram veganskt smör
1/4 tsk vanilj extrakt
Veganskt smör eller olja för att smörja järnet med

Blanda ihop de torra ingredienserna. 
Vispa ihop soyghurt, mandelmjölk och vanilj extrakt.
Smält smöret och blanda ner det försiktigt bland de våta ingredienserna.
Häll ner de våta ingredienserna i de torra och vänd ner med en slickepott tills allt mjöl är inblandat. 
Värm upp munkjärnet men sänk sedan värmen.
Pensla varje hål med lite smör eller olja.
Skeda i smet i varje hål. Ända upp till kanten.
Ha is i magen och vänta tills du fått yta på undersidan. Använd en sticka eller tandpetare för att kolla innan du skopar upp munken med en sked och vänder den. 


Stek munkarna gylllenbruna genom att vända dem några gånger. 
Ta upp och rulla i strösocker. Strösocker och kanel är också gott.

Servera direkt med glass och bär. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar