tisdag 10 april 2018

Mexikansk gryta i tortilla - slowcooker



En gryta som jag valde att servera i tortilla som typ ett alternativ till taco. Jag serverade tillsammans med sallad, tomat, gurka, rödlök och en vitlökssås  (gräddfil, solovitlök, salt och svartpeppar). Det blir ganska mycket vätska så det hade gått utmärkt att servera med kokt potatis eller ris också.


Grytan kokade på low i slowcookern i 7 1/2 timme innan jag ökade till high i 30 minuter. Grytan fick stå i 10-15 minuter innan jag serverade.
Här räckte 1/2 chili och 1 1/2 tsk chilipulver men gillar du hetta så öka. Gubben fixar inte stark mat så jag rättar mig efter det.

1 kg nötgrytbitar (tex högrev)
1 stor gul lök
1 solovitlök
1/2 röd chili
1 1/2 tsk chilipulver
1 1/2 msk oregano
1 msk spiskummin
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 burk hela tomater
1 msk tomatpuré
1 flaska Porter (öl)
2 msk citronsaft
1 msk muscovadosocker

Fräs kötter lite åt gången på spisen.
Lägg i slowcoockern.
Finhacka lök och stek tills den blir genomskinlig.
Tillsätt pressad vitlök, chilipulver, oregano, spiskummin, salt och svartpeppar .
Låt fräsa någon minut.
Lägg över allt i slowcookern.
Tillsätt öl, tomater och tomatpuré.
Blanda ordentligt.
Sätt på low  i 6-8 timmar.
En halvtimme innan servering ökar du till high. 
Rör gärna några gånger under tillagningen.
Blanda ner citronsaft och socker.
Smaka av med mer kryddor. 

Servera med tortilla, sallad, tomat, gurka, rödlök och vitlökssås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar