onsdag 31 augusti 2011

Äppelkaka med vaniljsås


Ikväll är det styrelsemöte i Attention Nord Östra Skåne och jag erbjöd mig baka äppelkaka. Det blev ganska mycket äpple över efter gårdagens föreläsning. Bra att de kommer till användning tycker jag.

Ja, jag vet att det finns färdig vaniljsås men jag gör hellre min egen.

Äppelkaka:
ca 1 kg äpple
2 dl strösocker
1 1/2 dl mandelspån
2 dl skorpmjöl
3 msk smör

Skala, kärna ur och dela äpplen i tunna skivor/klyftor.
Blanda samman i en bunke med övriga ingredienser.
Lägg allt i en smörad och bröad ugnsform.


30 minuter i 220 graders ugn.

Vaniljsås:
3 dl kaffegrädde
1 vaniljstång
5 äggulor
2 msk strösocker
2 dl vispgrädde

Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.
Rör ner i kaffegrädden.
Koka upp.
Låt svalna.
Ta upp vaniljstången.
Vispa ihop ägg och socker.
Rör ner blandningen i vaniljgrädden.
Sjud försiktigt under omrörning.
OBS! Kokar det så skär såsen sig.
Låt såsen sjuda tills den tjockna.
Låt kallna.
Vispa vispgrädde och vänd försiktigt ner i vaniljsåsen.

Mums!

2 kommentarer:

  1. Ja men så blir det, nästa gång kokar jag min egna vaniljsås! Jag har funderat på det länge men inte blivit klar till det. Nu har jag ju ett recept iaf. :)
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Gör det. :D Tar lite kraft ur armen men det är det värt. Vill du kan du öka sockermängden men jag tycker vaniljsåsen är precis lagom som den är i receptet.

    SvaraRadera