måndag 3 oktober 2011

Kanelbullar med äpple i braspanna

Imorgon är det Kanelbullens dag har barnen berättat för mig. Så jag förbereder en braspanna med äppelsmakande kanelbullar åt dem. Eller bullar blir det ju inte utan snarare rutor. Går också att låta plåten direkt jäsa i 30 minuter och sedan in i ugnen. Jag förbereder eftersom jag inte har tid i morgon med hela jäsprocessen.

Deg:
1/2 paket jäst för söta degar
2 1/2 dl äppeljuice
1/2 dl vit sirap
1 tsk stött eller malen kardemumma
2 krm salt
ca 8 1/2 dl vetemjöl
75 gram smör

Fyllning:
100 gram smör
4 msk farinsocker
1 msk kanel
1 msk maizena
1 dl äppelmos

Pensling:
1 ägg
pärlsocker
eventuellt florsocker

Låt alla ingredienser bli rumsvarma.
Smula jästen i en bunke och tillsätt juicen.
Rör om ordentligt så det blandas.
Tillsätt sirap, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.
Klicka ner smöret.
Arbeta degen kraftigt i minst 5 minuter gärna mer.
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Rör ihop smör, socker, kanel och maizena till fyllningen.
Rör sist ner äppelmos.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt.
Kanske mer mjöl. Tänk på att ju mer mjöl du har i ju MINDRE saftiga blir bullarna.
Kavla ut degen till en stor rektangel.
Bred på fyllningen och rulla ihop till en rulle.
Skär rullen i 20 bitar.
Lägg bitarna glest på en braspanna med bakplåtspapper.
Täck med plastfolie och låt stå i kylen över natten.


I morgon tar jag fram plåten ur kylen och låt bullarna jäsa i rumstemperatur i minst en timme.
Pensla försiktigt med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugn 225 grader i 15 minuter.
Eventuellt kan du pudra florsocker över och skära upp i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar