lördag 8 oktober 2011

Pasta med kycklingsås

Då var det lördag och gubben ser jag inte röken av. Det är konstigt att alla andra ska vara viktigare än den egna familjen. Tror inte folk att han har ett eget liv, en egen familj och ett eget hem att ta hand om? De jagar honom som om han vore fritt villebråd. Att stackaren sedan har så ont i ryggen att när han väl kommer hem så orkar han inte lyfta ett finger. Det talar han inte om.

Kom igen och betala honom ordentligt så han kan anlita någon som kan fixa det som behöver fixas här hemma. Jag varken kan eller orkar.

Men det är kanske som det sägs:
"Bagarens barn går hungriga och skomakarens går barfota."

Vi har bara en dag som vi båda är lediga och då vi kan lägga tid på hemmet. Lördagar borde vara heliga för familjen. Lördagar borde vara heliga för umgänge med mig. Lördagar borde var den dag då alla andra lät bli att jaga min gubbe och lät honom bara vara min.

Till och med Maja tycker det har gått förlångt. I morse röt hon till ordentligt.

- Pappa, nu är det min tur. Nu måste du hjälpa mig.

Maja har väntat på att få sin garderob klar sedan hon flyttade in i rummet 24 april 2011. Innan dess har hon under två år bott i hallen eftersom hennes rum har renoverats. Snacka om långtidsprojekt.
Jag har gjort så mycket jag orkar och kan själv. Det som återstår MÅSTE Niklas hjälpa till med.

Men, men...
Inte ser jag röken av honom idag heller. Gggrrrr...

Maten idag blir kyckling och pasta. Båda är Majas favoriter. Hoppas hon gillar denna pastasåsen för hon behöver piggas upp.

800 gram kycklingfilé
2 schalottenlök
2 vitlöksklyfta
2 dl olivolja
1 kruka basilika
1 dl vitt vin
saften av 1 citron
5 dl vispgrädde
1/2 - 1 tsk salt
1 krm svartpeppar
6-8 soltorkade tomater

Dela kycklingen i strimlor.
Skala och hacka lök och vitlök.
Hacka basilika.
Blanda lök, vitlök, olja, basilika, vin och citronsaft.
Lägg i kycklingen och marinera i 30 minuter.
Ta upp kycklingen och stek.
Tillsätt 3-4 msk av marinaden och grädde.
Koka i 5 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Hacka tomaterna.
Blanda ner i såsen och låt bli varma.

Servera med spagetti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar