tisdag 11 augusti 2015

Upprepning, upprepning, upprepning


Jag har sagt det innan och jag säger det igen:

Att ha inlärningssvårigheter innebär inte att man är ointelligent. Det betyder bara att man har svårare att lära sig. Inte att man inte KAN lära sig.

Är så trött på alla dessa människor som dömer utan att veta. Som antar. Som tror sig veta. Som inte ens orkar eller bryr sig ta reda på fakta.

Och det ska jag säga en gång till, har sagt det så många gånger men nu kommer det igen:

Bara för att du vet hur någon med adhd, add, Aspergers, autism, dyslexi, dyskalkyli, OCD, panikångest, depression, självskadebeteende med mera är/beter sig/har det så betyder det inte att du VET hur någon annan med de diagnoserna har det.

Alla människor är individer. Alla är olika. Även de som har samma diagnos.

Lika lite som jag kan ta en vilt främmande människas glasögon bara för att hxn har glasögon. Inget säger att dina glasögon passar mig bara för att du också är närsynt.

Det är så mycket mer än diagnosen som avgör hur en människa är. Diagnosen är inte människan. Diagnosen är en liten del av det komplexa pussel som är människan.

Genom att lära dig att förstå diagnosen OCH lära känna, verkligen lära känna, personen kan du veta hur den människan är.

Först då kan du säga att du känner personen. Först då kan du förstå både styrkor och svagheter.

Se jaget!
Först då VET du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar