torsdag 15 oktober 2015

Bacongryta i tomatsås



När gubben kommer hem från jobbet står jag vid spisen och maten är nästan klar. Chockad säger han:
- Är du hemma?
- Jag jobbar bara 50 % älskling, svarade jag honom och han gapskrattade.

Undrar vad han menar med det? Klart, jag har jobbat mycket mer än 50% men min tjänst är bara 50%. Svårt att få mina arbetsuppgifter gjorda på halvtid och ska jag vara ärlig har jag jobbat många timmar obetalt bara för att hinna ikapp med allt och nästa vecka är jag nog i hamn.

Dagens mat blev riktig snabbmat. Det som tar längst tid är att koka riset. Perfekt en dag när tiden inte riktigt hinner med. Att familjen tyckte det var gott var givetvis också ett plus.

Enligt receptet skulle rätten serveras med gurkstavar och delade körsbärstomater men jag gjorde en sallad till.

Själv testade jag Anammas veganska Bombaybiffar.



3 paket bacon
1 liten gul lök
1/4 solovitlök
1/2blomkål
1 burk hela tomater
1 dl vatten
1/2 påse bladspenat
olivolja
1 krm salt
1 krm svartpeppar

Koka ris.
Strimla bacon.
Hacka lök och vitlök fint.
Bryt blomkålen i små buketter.
Stek bacon, lök och vitlök i en gryta tills allt fått din färg.
Häll av fettet.
Tillsätt tomaterna och vatten.
Låt koka i cirka 5 minuter.
Krydda med salt och svartpeppar.
Skölj spenaten.
Tillsätt spenaten i grytan och servera direkt.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar