tisdag 6 oktober 2015

Första maträtten - Kalvfärsbiffar med spetsig kål


Jag har tänkt ett tag på hur jag ska kunna förbättra situationen kring matlagning i vår familj. Som det har varit sedan i somras så hinner jag varken handla eller laga mat åt familjen. Jag har skämt bort dem under många år att servera lagad mat så gott som varje dag. Det har gjort mig väldigt ledsen och stressad att matsituationen inte längre fungerar.

Därför bestämde jag mig för att beställa en matkasse. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för Veckans middag eftersom de erbjöd mjölkfri kasse. Om maten är mjölkfri kan jag också äta viss del av maten. Istället för kött/fisk/fågel är de enkelt att laga ett veganskt alternativ.

Igår kom första leveransen från Veckans middag. En lite mörbultad kasse eftersom handtaget gått sönder vid leveransen. 


När Maja plockade upp alla varor visade det sig att fisken saknades. Mailade företaget och fick direkt svar. Efter några timmar ringde det från företaget och de beklagade att fisken försvunnit. Fick kompensation i form av avdrag på fakturan.


Idag blev första rätten tillagad av gubben. Kalvfärsbiffar med spetsig kål. Biffarna gick hem hos alla. 600 gram färs blev 13 små biffar. Kålröran vågade inte Max och Magda smaka men Maja tyckte det var gott.


600 gram kalvfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl havremjölk/havregrädde
1 msk kalvfond
1 ägg
1/4 solovitlök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

1 purjolök
1/2 spetskål
2 1/2 dl havregrädde
2 msk grovkornig senap
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Blanda havremjölk eller havregrädde med ströbröd, riven vitlök, kalvfond och ägg.
Låt svälla ett par minuter.
Blanda färsen med ströbrödsblandningen och krydda med salt och svartpeppar.
Forma till biffar.
Stek biffarna i cirka 5-6 minuter på varje sida.

Dela purjolöken längs med och skölj den.
Strimla kål och purjolök.
Stek i cirka 5 minuter.
Häll på havregrädde och senap.
Låt koka i ett par minuter och krydda med salt och svartpeppar.

Servera kalvfärsbiffarna och grönsaksröran med kokt potatis. Åt mig stekte gubben Anamma hamburgare. Serverade också tomater och paprika till som vi hade hemma.

3 kommentarer:

  1. Så kul med matkasse, skulle också vilja prova, men har inte sett några vegetariska alternativ som finns i min närhet :( Tänkte höra med dig hur det går med din reumatism och den vegetariska kosten, märker du någon förbättring? Försöker du minska ner på gluten/socker också? Hade du också MCTD eller var det någon annan sjukdom? Ha det så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna matkassen har vegetariskt alternativ men jag valde inte det eftersom familjen äter kött. Kan ju inte tvinga dem. ;D
      Jag märker stor skillnad på min hälsa efter att jag slutade äta kött. Störst skillnad fick jag när jag även uteslöt allt animaliskt. Så fort jag "syndar" åker jag dit.
      Är inte så strikt vad gäller gluten och socker men jag försöker.
      Jag har MCTD och fibromyalgi.

      Radera
    2. Tack för ditt svar :) kul att du har märkt en positiv skillnad och verkligen märker av när du "syndar" måste försöka ta tag i det här mest kosten också känner jag, är ju vegetarian sen länge, men man kan äta mycket skräp ändå :o)

      Önskar dig en trevlig helg :)

      Radera