söndag 25 oktober 2015

Pastasås på nötkött och svamp

I fredags hade gubben lagad pastasås på nötkött och svamp. Han, Maja och Max åt men eftersom Magda inte var hemma då åt inte hon förrän jag kom hem efter min långa dag i Malmö.

- Är det svamp i? ÖÖRRKKK! utropade Magda.
- Vad då? Du äter svamp, undrade jag.
- Ja, rå, betonade hon.
- Pilla då, svarade jag.

Världens suck men Magda åt.
Jag frågade Maja vad hon hade tyckt om pappas mat och hennes svar blev:

- Gott men köttet var lite segt. Pappa sa att sådant kött är det.

Min lösning på segt kött är antingen att inte steka det så länge eller att låta det koka mycket längre.

Nötkött (vet inte vilken mängd eller vad det var för sorts köttbit. Jag uppdaterar när jag vet)
1 gul lök
1/2 solovitlök
1 påse champinjoner (mängd? Uppskattar 150 gram)
3 msk tomatpuré
2 1/2 dl iMat (grädde)
2 msk kalvfond
2 dl vatten
2 tomater
olivolja (smör)
salt
svartpeppar

Strimla köttet.
Finhacka lök och vitlök.
Kvarta champinjonerna.
Klyfta tomaterna.
Stek kött, lök, vitlök och svamp i olivolja 5-6 minuter tills kött fått fin färg.
Tillsätt tomatpuré och fräs i cirka 3 minuter.
Häll på i Mat, kalvfond och vatten.
Låt koka i cirka 5 minuter.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med kokt pasta och tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar