fredag 3 juni 2016

Fisk med rösti och dillkräm

Jag har varit slarvig denna veckan med att lägga ut vår mat. Har helt enkelt inte orkat. Mina händer och fingrar har inte fungerat tillräckligt bra för att klara av att skriva på tangenterna. De gör fortfarande ont, det tar lång tid och jag missar flera bokstäver vilket gör mig tvungen att gå tillbaka och rätta mig själv. Men nu kommer i alla fall några av veckans middagar. Tyvärr utan foto.

Fisk behöver egentligen inte så mycket för att vara gott. Här kryddar jag enkelt med citronpeppar och salt. Istället låter jag tillbehören smaka mer. Vinägretten är supergod.
Tips är att lägga bakplåtspapper emellan lagren av rösti för att undvika att de klibbar ihop. Mycket enklare vid servering. Du kan också låta röstin rinna av lite på hushållspapper om de verkar för flottiga.

700 gram torskfilé
1/2 - 1 tsk citronpeppar
1/2 tsk salt

Rösti:
1 kg potatis
300 gram gulbetor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sås:
1 bubbla dill
2 dl créme fraiche
salt
vitpeppar

Sallad:
gurka
rödlök
salladsblad

Vinägrett:
3 msk olivolja
1 1/2 msk balsamicovinäger
1 tsk honung
1/2 krm svartpeppar
1 krm salt


Skala och riv potatis och gulbetor grovt.
Blanda ihop och krydda med salt och svartpeppar.
Stek små plättar av potatis/gulbetor i 3-5 minuter på varje sida.

Dela fisken i portionsbitar.
Lägg i smord ugnsform och krydda.
Stek i 200 graders ugn i 13 minuter.

Hacka dill och blanda med créme fraiche.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Tärna gurka och rödlök.
Bland ihop grönsakerna med salladsbladen.
Rör ihop olja, vinäger, honung, salt och svartpeppar.
Vänd ner vinägretten i salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar