tisdag 24 januari 2017

Bananchokladbollar


Ikväll ville jag ha något gott till vårt te. I fruktskålen fanns äpple och bananer kvar fast jag kände faktiskt för en kaka. Jag har upptäckt, sedan jag blev helvegetarian, att jag har blivit väldigt känslig för socker. Men jag kände för något gott ikväll. Baka något avancerat hade jag inte lust med så jag rörde snabbt ihop dessa bananchokladbollar. Banan och choklad är två smaker som verkligen passar ihop.

Maja kom hem samtidigt som jag skulle hälla upp te.

- Åh! Chokladboll. Nä! Det är ju banan i.

Hon blev väldigt besviken eftersom hon trodde att hon skulle få en sockerbomb. Men i dessa finns det inget socker förutom det som är i bananerna.

Om man som Maja är en sockergris kan man välja att rulla bollarna i pärlsocker istället. Då får man kanske behovet stillat.

Men Maja erkände att de faktiskt var goda. Utan socker och med banan i.
2 bananer
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 msk kallt kaffe
1 dl kokos
Garnering: kokos

Mosa bananerna.
Blanda ner de övriga ingredienserna.
Rulla till bollar och rulla dem i kokos.
Låt vila lite i kylskåpet för att stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar