torsdag 26 januari 2017

Potatiskaka med stekt fläsk och apelsinsallad


Jag jobbade över idag och gubben hade nästan fått maten på bordet när jag kom hem. Det är väldigt bekvämt med matkasse. Matvanorna kommer till dörren och gubben behöver inte tänka ut någon middag utan bara lagar det som står på tur. Idag var det potatiskaka med fläsk.

Jag tipsar om att köpa en mandolin. Det är nog en av de bästa inköpen i köket.
Det tog lång tid innan jag blev färdig till att köpa en mandolin för jag tyckte att de var fyra men jag har använt den väldigt mycket.

Ett annat tips är att byta ut solrosfrön mot valnötter.

1/2 kg potatis
1 gul lök
6 ägg
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skala och skiva potatis och lök tunt.
Fräs potatis och lök tills det mjuknar.
Lägg över i en smord ugnsfast form.
Knäck ägg i en bunke och vispa lätt.
Krydda med salt och svartpeppar.
Häll äggröran över potatisen
Grädda i 175 graders ugn i 20-38 minuter.

1/2 påse sallad
1/2 gurka
1 apelsin
4 msk solrosfrö
3 msk olivolja
1 msk äppelcidervinäger
1 krm salt
1/2 krm svartpeppar

Blanda ingredienserna till dressingen.
Tärna gurka.
Skala och skär apelsinen i mindre bitar.
Lägg sallad, gurka och apelsin i en skål.
Blanda ner solrosfrön och dressingen.

Servera med knaperstekt fläsk och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar