torsdag 19 januari 2017

Purjolöksplättar



Idag lagade jag mat både till mig och familjen. Eftersom det bara är jag som äter "vegetariskt på heltid" så räcker maten mer än till ett tillfälle. Kommer att ta med mig dessa till Ulrika imorgon så får vi mat imorgon också.

Två plättar räckte till mig tillsammans med coleslaw och grönsallad. Såsen är  dressingen som familjen äter till sina chicken nuggets.

Receptet på purjolöksplättar kommer från Vegomagasinet.

50 gram smör eller 1/2 dl olja
2 stora purjolökar
1 gul lök
1 bubbla persilja
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa strösocker
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl mjölk (osötad havre, soja eller mandel)

Smält smöret.
Hacka purjolöken och gul lök fint.
Fräs tills löken blivit mjuk och genomskinlig.
Hacka persiljan.
Strö persilja över löken.
Stäng av plattan och låt röran svalna.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, strösocker, salt och svartpeppar i en skål.
Vispa ner mjölk och smör/olja.
Blanda sist ner löken.
Klicka mer smeten i en varm stekpanna och stek tills plättarna är gyllenbruna.

En stor klyfta vitkål cirka 5 dl finstrimlad
1 stor morot
1 liten röd lök
1 dl cream fraiche (iFraiche)
1 dl majonnäs (äggfri)
2 tsk dijonsenap
1 tsk socker
Cirka 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär vitkålen tunt.
Skala och riv moroten.
Skala och strimla löken fint.
Blanda ihop allt i en stor skål.
Massera så att vitkålen mjuknar.
Blanda ihop i en annan skål de övriga ingredienserna.
Smaka av om du vill ha mer av senap, salt och svartpeppar.
Krama in dressingen i vitkål och morotsröran.
Låt stå kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar