måndag 23 januari 2017

Jamie Olivers veganburgare


I Jamie Olivers originalrecept är det färsk koriander både i smeten och som topping. Jag uteslöt det helt eftersom jag tyckte att det räckte med mald koriander.

Du väljer givetvis det du vill ha ha din hamburgare men jag valde alfalfagroddar, salladsblad, tomat och en dressing som jag gjorde av iFraiche och Ajvar relisch. Till burgaren åt jag coleslaw som fanns kvar i kylskåpet.

1 burk kikärtor (400 gram)
1 stor burk majs
1/2 tsk paprika
1/2 tsk malen kumin
1/2 tsk malen koriander
skal från 1 citron
3 rågade msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Häll i kikärtorna och majsen i en matberedare.
Tillsätt alla kryddorna, citronskalet, mjölet och en nypa salt.
Kör på puls läge tills allt är blandat. Det ska inte bli en jämn smet utan bara blandas.
På en mjölad yta formar du fyra lika stora biffar av smeten.
Lägg biffarna i kylen i 30 minuter.
Stek cirka 5 minuter per sida.

Servera med hamburgerbröd, salladsblad, skivad tomat, alfalfagroddar och dressing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar