måndag 30 oktober 2017

Moussaka


- Urk! Mamma! Inte aubergine, sa Magda när jag berättade vad som är i en moussaka.

Men när hon väl hade smakat fick jag tummen upp.

Jag serverade med en grekisk sallad. Eller min variant av grekisk sallad. Isbergssallad, tomat,gurka,rödlök, röd paprika och svarta oliver. Olivolja och lite grekisk salladskrydda.

Min form är cirka 20×30 centimeter. Gubben och Simon tog två stora portioner var och Magda en. Resterna blev en matlåda åt Max som jobbar eftermiddag denna veckan.

1 gul lök
1 solovitlök
500 gram nötfärs
2 msk tomatpuré
500 gram krossade tomater
1 aubergine
5 stora potatisar
2 msk oregano
1/2-1 tsk salt
1 krm svartpeppar

150 gram Fetaost

Bechamelsås:
3 msk vetemjöl
150 gram Parmigiano Reggiano
1/2 tsk salt
1/2-1 krm svartpeppar
5 dl mjölk

Hacka lök.
Fräs lök och vitlök i en gryta.
Tillsätt färsen och stek tills smulig.
Häll i krossad tomat och tomatpuré.
Krydda med oregano, salt och svartpeppar. Låt småkoka i 20 minuter under lock.
Skiva auberginen och blanda med ½ tsk salt i ett durkslag så att vätskan kan rinna av.
Skala och skiva potatis.
Vispa ihop mjöl och mjölk i en stor kastrull.
Låt småkoka till en tjock sås och drag av från värmen.
Riv parmesanost och rör i såsen.
Varva aubergine, potatis, köttfärssås och smulad fetaost i en smord ugnsform.
Toppa med bechamelsåsen.
Grädda i nedre delen av ugnen 220 grader i ca 30 minuter eller tills potatisen är mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar