måndag 23 oktober 2017

Pasta med strimlad lövbiff i senapssås


Idag lagade jag mat till många. Max kom visserligen inte hem men det blev en ordentlig matlåda till honom istället.

Maja och Oskar samt Magda och Simon var hemma och åt. Alltså räckte maten till 6 personer. Minst kanske jag ska tillägga eftersom herrarna oftast äter mer än vad jag säger är en portion.

Till mig gjorde jag en vegansk variant med Vegme grytbitar och iMat.

Detta är riktig snabbmat eftersom såsen tillagas samtidigt som pastan kokas.

800 gram lövbiff
1 stor gul lök
1 stor röd paprika
1 stor gul paprika

Såsen:
5 dl vatten
3 dl grädde
2 msk kalvfond
1-2 msk majsstärkelse + 2–3 msk vatten
1 msk timjan
2 msk senap
1 tsk soja
1 tsk salt
1 krm peppar

Skär lövbiff i strimlor.
Hacka gul lök.
Strimla paprikor.
Stek lövbiff, lök och paprika.
Tillsätt vatten, grädde, timjan, senap, soja, salt, svartpeppar och fond.
Koka upp.
Red eventuellt med majsstärkelse löst i vatten.
Sjud i minst 5 minuter.
Smaka av med eventuellt mer senap, salt och svartpeppar. 

Servera med kokt pasta och haricots verts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar