måndag 24 januari 2011

Chokladglass


Idag letade jag i mina gömmor efter ett recept på en mycket god pecannötspaj men jag hittade inte det. Istället hittade jag ett gammalt papper med recepet på chokladglass. Kommer inte ihåg att jag har gjort detta receptet. Kan vara så att jag har blivit bjuden på glassen och fått receptet av värdinnan. Men jag minns inte. Jag testar att laga det idag. Chokladglass till efterrätt idag blir gott pecannötspajen får vänta.

3 dl mjölk
2 tsk vetemjöl
100 gram mörk choklad
2 ägg
2 dl florsocker
2 tsk vanilinsocker
1 krm salt
3 dl vispgrädde

Häll mjölk och vetemjöl i en kastrull. Koka upp under omrörning. Ta bort från värmen.
Bryt chokladen i mindre bitar och smält i mjölken.
Vispa ägg, florsocker, vanilinsocker och salt. Se till att florsockret har löst sig.
Häll i grädde och chokladmjölken. Rör om ordentligt.
Häll glassen i form, täck med plastfolie och ställ in i frysen. Tar ca 6 timmar för den att stelna. Ta ut formen 3-4 gånger och rör ordentligt i glassen med en gaffel.

Ta fram glassen 15-20 minuter innan servering. Jag delade några klyftor med apelsin och la över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar