onsdag 24 augusti 2011

Valnötsglass


Max och Johanna kommer hem till maten idag så därför passar jag på att göra en efterrätt. Tjejerna har tyckt att jag blivit dålig med efterrätter. Ska försöka bättra mig.

Jag har i skåpet haft en påse med valnötter. Min pappa plockade och torkade förra året. Har flera gånger tänkt göra valnötsglass och idag blev det av. Valnötter är en av mina absoluta favoriter när det gäller glass, paj eller kaka. Får bli bättre på att använda mina valnötter. Synd när de ändå finns i skåpet.

Kanderade valnötter:
1/2 msk strösocker
25 gram valnötter
2 msk florsocker
1/2 msk smör

Smält smöret i en kastrull.
Blanda ner florsockret lite i taget. Rör så det smälter.
Rör ner valnötterna.
Tillsätt strösocker under omrörning.
Akta det är varmt och du och nötterna kan brännas.
Sprid ut på ett bakplåtspapper och låt svalna.



Glass:
1 1/2 dl strösocker
3 äggulor
3 dl vispgrädde
100 gram vit choklad
100 gram valnötter

Vispa äggulor och strösocker.
Vispa grädden hårt.
Vänd ner grädde i äggsmeten.



Hacka valnötterna.



Hacka chokladen.



Vänd ner valnötterna och chokladen i glassmeten.



Häll upp i serveringsglas eller en stor skål.



Stoppa in i frysen minst 4 timmar.
Ta fram glassen lite före servering.
Toppa med de kanderade valnötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar