måndag 22 augusti 2011

Vegetariska pizzor (Två olika fyllningar)




Första Gröna Måndagen bestämde jag mig för att gå försiktigt fram. Familjen var igår inte riktigt övertygade om vego mat. Därför börjar jag med vegetarisk pizza. Två olika varianter blir det.

Pizzadeg:
1 paket jäst
3 dl vatten
4 msk olivoljan
2 kryddmått salt
6-8 dl vetemjöl

Lös jästen i 37 gradigt vatten.
Tillsätt olja, salt och mjöl, lite åt gången.
Arbeta degen seg och smidig.
Strö över lite mjöl och låt degen jäsa till ca dubbel storlek.
Går utmärkt att göra degen dagen innan och låta den vila i kylskåp över natten.

Tomatsås:
1 burk passerade tomater
4 msk hackad gul lök
4 msk olivolja
1 msk ketchup
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
3 krm peppar
2 msk oregano

Hacka och fräs gul lök i oljan.
Tillsätt tomat, vitlök, kryddor.
Koka under lock på svag värme.
Rör om då och då.
Sila såsen.

Ingredienser pizza 1:
mozzarella
grön pesto
ost



Ingredienser pizza 2:
färska tomater
inlagd paprika
kronärtskockshjärtan
svarta oliver
lök

Pizzabakning:
Arbeta upp degen, först i bunken och sedan på bordet.
Vill du göra individuella pizzor så dela degen i 4-8 mindre bullar.
Låt degen jäsa lite till.
Kavla ut dem till runda tunna pizzor.
Eller gör pizzan över hela ugnsplåten.
Lägg dem på plåt.
Fördela först tomatsåsen över.



Sedan lägger du fyllningen på och toppar med ost.



Grädda på 250 grader i 10-15 minuter.

Pizzasallad:
1 litet vitkålshuvud
4 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2 tsk oregano
1 tsk salt
4 krm svartpeppar

Hyvla vitkål med osthyvel eller skär i tunna strimlor. Har du en matberedare går det utmärkt att använda den.
Blanda samman dressingen.
Häll över vitkålen.
Låt salladen gärna dra en stund i kylskåp.

2 kommentarer:

  1. Smart drag att börja med pizza. Kommer du köra veggo helt ut så som bara grönskare, linser osv eller kommer du använda dig av korn och liknande?
    Jag tycker det låter härligt med en veggodag i veckan. Har funderat ett bra tag på att vi borde äta mer "grönt" så jag ska försöka införa lite mer sådant här.
    Var får du dina middagsidéer ifrån? Själv tycker jag det är svårt att komma på vad vi ska äta varje dag. Det är alldeles för samma enkla mat hela tiden här. :(
    Tur jag har din blogg att tjuva lite från. :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tur att jag började med pizza. Var lite gnäll från gubben. Saknade sitt kött.
    Tänkte använda mig av quorn, linser osv men även av ägg, ost, smör, mjölk.

    Jag har massor av kokböcker, tidningsrecept osv. Recept finns överallt. Inte minst på nätet. Om jag nu inte skulle ha en egen idé. :D

    Roligt att jag kan hjälpa till. Det var en av de saker som var min tanke bakom bloggen.

    Kram

    SvaraRadera