fredag 25 mars 2016

Dyskalkyli och språkstörning

Sitter i soffan och lyssnar på en föreläsning på urplay.se. Det gör mig ont att höra saker som jag faktiskt redan visste men som blivit så fel när det gäller mitt lilla monster.

Som till exempel det här med diagnoser. Bup har envisats med "Det behövs ingen fördjupad utredning. Har man fått diagnosen adhd är det den diagnosen som gäller".

På denna föreläsningen sägs det däremot vid 16:00.

"Det som forskningen och kliniken visar är att om en individ har fått en neuropsykiatrisk diagnos är risken oändligt stor att han eller hon kommer att få ytterligare en eller två."

Suck!

När jag tänker på hur det kanske kunnat vara om monstrets svårigheter kartlagts från början blir jag så ledsen. Vi, föräldrar och lärare, kunde kanske gjort annorlunda. Gjort bättre, gjort mer. Men det går inte att fastna i kanske. Klockan går inte att vridas tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar