onsdag 16 mars 2016

Räkgryta med curry och tomat




Jag åkte på en riktig mansförkylning. Det har varit en riktig "nära-döden"-upplevelse. Har inte haft ork till att skriva förrän nu. Igår var jag inte ens mycket vaken. Idag har jag fått lite ork tillbaka men jag är långt ifrån frisk. Trots det satt jag faktiskt i solen en stund för att få lite D-vitaminer. Givetvis med vinterjacka på.

Tyvärr har jag de följande tre dagarna saker som jag måste göra och som inte går att varken ändra eller avboka. Det är bara att bita ihop och sätta mig själv på paus till söndag.

Gubben lagade en riktig fräsch rätt åt sig idag. Magda åt hos Rasmus och Maja åt senare och hete grytan. Själv fick jag Oumph kebab. Helt okej men jag gillar Pulled Oumph mycket mer.


1 burk konserverade räkor 600 gram (370 gram avrunna)
1 gul lök
1/2 solovitlök
1/2 röd chili
1/2 msk curry
2 dl vatten
1 msk vitvinsvinäger
2 msk kycklingfond
2 dl iMat (matlagningsgrädde)
1 ask cocktailtomater
knappt 1/2 tsk salt
1/2 - 1 krm svartpeppar

Skala och hacka lök, vitlök och chili fint.
Fräs lätt med olja i cirka 2-3 minuter.
Häll på vatten, vinäger, fond och iMat.
Låt sjuda i 7 minuter.
Red med 1-2 tsk maizena majsredning utrört i vatten.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Dela tomater.
Häll av räkorna.
Vänd ner räkor och tomat i currysåsen.

Servera med kokt ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar