måndag 14 september 2015

Att komma ihåg genom att släppa taget om minnet

Jag skickade Maja en länk med tips om olika sätt att hålla fokus för de som har add/adhd. Säkert utmärkt för de som inte har adhd också. Ett av tipsen tog hon till sig direkt och berättade glatt både för mig och lärarna hur det fungerade.

"När jag sitter i skolan och ska lyssna kan det ibland vara jättesvårt att koncentrera mig. Om jag börjar tänka på saker som jag måste komma ihåg sitter jag och tänker på det istället. Bara för att jag inte ska glömma. Nu fick jag tipset att istället skriva ner det jag måste komma ihåg på ett papper. På så sätt kan jag sluta att tänka på det och kan fokusera på det som faktiskt är viktigt då."

Glatt visar Maja pappret som hon har antecknat på och förklarar att det faktiskt fungerade.

Jag minns en gång för några år sedan att Maja berättade för mig att de hade sett på en film under en lektion och att hon inte kom ihåg vad filmen handlade om.  Hon satt hela tiden och tänkte på att hon inte fick glömma något annat.

Tänk om hon hade haft detta tipset redan då. Kanske finns det flera tips att ta till sig i länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar