måndag 14 september 2015

Spexfoto - student 2016


Idag är det dags för spexfoto för Majas klass. Det är tradition att de blivande studenterna tar ett fotografi med mer eller mindre roligt tema. Majas klass hade valt Disneytema.

Maja tänkte först vara Ariel men tillslut blev det Alice i Underlandet.

Det ultimata är att använda kläder som man redan har eller saker man kan låna ihop. Köpa ska man undvika eller så gör man som jag.

En klänning jag sytt för många år sedan som aldrig kom till användning fick vara grunden till Alice.



Med lite förändringar skulle den kunna bli en bra Alice-klänning.

Spetskragen sprättades bort. Klänningen kortades och ärmarna klipptes av.

Nederdelen av klänningen användes till en ny krage.



Nu börjar det likna något men Maja hänger fortfarande upp sig på ärmarna. Jag håller med henne och efter lite diskuterande med mamma lyckades vi tillslut få till ärmar utan en massa extra vidd och puff.

Förklädet sydde jag av ett gammalt lakan och jag är lite missnöjd med själva kjoldelen. Den skulle varit någon decimeter längre och jag skulle inte gjort den så rak. Men jag orkade inte göra en ny.

Med ett svartskosnöre i håret, nyinköpta vita strumpor och Magdas skor är Maja klar.
Visst kan man se att hon föreställer Alice i Underlandet?


Jag tycker hon blev väldigt fin. Min egen lilla Alice i Underlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar