torsdag 10 september 2015

Kotletter i sås



Det var längesedan jag lagade mat. Var riktigt taggad inför dagens matlagning. Hade funderat och ville göra något gott för gubben. Han älskar kalops och jag funderade ut en variant med fläskkotletter.
Jag lagade med iMat men du kan själv välja om du vill ha vanlig grädde eller grädde+vatten.
Maxi hade erbjudande med fläskkotletter med ben och det fungerade utmärkt. Maja har problem med kotletter med ben men det löste vi enkelt. Hon plockade upp sin kotlett ur grytan och jag skar bort hennes ben innan hon fick den på tallriken.

6 kotletter
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
3 stora morötter
5 dl vätska (iMat, grädde + vatten)
1 msk kalvfond
1 msk kinesisk soya
2 lagerblad
salt
vitpeppar

Salta och peppra kotletterna på båda sidorna. Stek kotletterna så de får lite färg. 
Skala och slanta morötterna. 
Skala och hacka löken och vitlöken grovt. 
Lägg över kotletterna i en stekjärnsgryta.
Stek morötter och lök lite. 
Tillsätt morötter och lök i grytan. 
Häll i vätska så kotletterna täcks. 
Rör i lagerblad, fond och soja. 
Låt småputtra i ca 30 minuter.
Smaka av om du behöver krydda mer. Här använder jag mig av gubbens smaklökar.
Red om du vill ha tjockare sås. Gör du enklast genom att plocka ur kotletterna ur grytan, red och lägg ner kotletterna igen.

Servera med kokt potatis, lingon och inlagd gurka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar