söndag 6 september 2015

Missförstånd

Att inte alltid förstå är jobbigt och många gånger blir det missförstånd. Jag försöker alltid att vara övertydlig för att undvika detta men ibland misslyckas jag totalt. En anledning kan vara att jag tyckt att jag varit tydlig men jag bara varit tydlig enligt mina mått.

Igår ville Magda sova över hos en vän men gubben hade sagt nej. Detta accepterade inte Magda utan protester men tillslut insåg hon att ett nej är ett nej. Tror inte att hon riktigt förstod anledningen men hon gav upp att tjata.

När hon skulle gå diskuterades vilken tid hon skulle komma hem (helst hade gubben sagt 20 för honom är Magda fortfarande liten) men jag lyckades få honom att tillåta Magda vara ute till 00.

- Är du inte hemma då så kommer jag och hämtar dig, hotade gubben. Både på skämt och allvar.

Vilken 15-16 åring vill att pappa ska stövla in och skämma ut dig? När Magda tillslut gick var det trots allt med ett leende.

Klockan blev 00.04 och Magda lös med sin frånvaro. Gubben eldade upp sitt humör och körde helt enkelt för att hämta hem Magda.

Han kommer hem med en alldeles förtvivlad Magda. Orden hon hade hört var:

- Jag kommer och hämta dig 00.

Gubben var alldeles förstörd för han hade skällt och gormat på henne. När han tillslut förstod att Magda missförstått och faktiskt väntat på att han skulle komma blev han väldigt skamsen.

Försökte lugna dem båda två och förklarade att de båda två måste vara tydliga. Bara för att du förstår är det inte säkert att den du pratar med har förstått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar