måndag 23 juni 2014

Dagtripp till Öland


I morse var det dags för Maja att bege sig till årets streetdancecamp på Öland. I år lurade jag med mig Magda också.

Som vanligt hade jag sovande sällskap den första timmen.

Men efter stoppet som blivit tradition var i alla fall Maja vaken.


Det första vi brukar göra göra när vi kommer fram är att fika och det gjorde vi idag också. 

Det hade blivit nya ägare och ny inredning. 


Min vanliga räkmacka blev utbytt mot en mindre lyxig variant.


Drickan däremot var riktigt lyxig. 


Självklart tog vi en bild vid möllan. Men sedan lämnade vi Maja och gav oss vidare. 


Magda fick jobbet att läsa kartan. Jag kan vägen utantill. Tror jag hittar dit i sömnen men jag tog tillfället till att låta Magda träna karta och läsning. 

Varje by vi åkte igenom fick hon hitta på kartan. 

Vi stannade vid Karl X Gustavs mur och Magda fick sig en historielektion. När vi körde igenom radby förklarade jag begreppet. När vi såg gravfält pratade vi om medeltiden, hur världen såg ut, om tro och gravar. 

Tillslut var vi framme vid målet. 



Ölands södra udde och Långe Jan. 

Vi besökte lotsbostaden och jag läste den långa texten. Vi jämförde namnen på alla de som haft sin tjänst på platsen. Vissa kom tillbaka i listan. 


Vi fikade igen. På en av världens vackraste platser. Magda ser sälarna långt där ute på stenarna. 

- Mamma, kan vi inte gå dit?

Så jag gav henne det nästbästa. En kikare som gav henne möjligheten att titta närmare på sälarna. 




Där borta genom det smala fönstret finns de. 

-Mamma, jag vill ha en säl. 


När vi bestämmer oss för att åka verkar solen också få samma idé. När vi sitter i bilen och sakta lämnar Ölands södra udde börjar det regna. 

Vilken tur vi hade. 

Vi tar en tur inom Färjestaden men är ganska nöjda. 

Hade tänkt äta kroppkakor men ingen av oss var hungrig efter allt fikande. Så vi åkte hemåt. 

Magda läser högt om vilka svenska grabbar som valts till årets sexigaste. Många svåra namn som hoppas över men det gör inte så mycket när det finns bild på snyggingarna.


På vägen tillbaka till Skåne stannar vi till och äter mat. Båda trötta och nöjda av dagen. 

- Mamma, det har varit riktigt bra idag. 

Men vi ångrar båda två att det inte blev några kroppkakor. Fast Maja ska hämtas hem igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar