måndag 2 juni 2014

Falafel


Jag gillar att testa nya saker. Speciellt nya maträtter eller produkter. När jag och Maja hittade denna bland den lilla hyllan med utländska produkter på Maxi slog vi till.

Maja gånger också på. Konstigt egentligen eftersom hon oftast vill ha det som det brukar vara.

Kanske är det min nyfikenhet som sporrar henne och tryggheten i att jag aldrig skulle utsatta henne för något som hon skulle må dåligt av.


I vanliga fall gillar jag inte halvfabrikat men man måste ju testa.

Innehåll:
Fava bönor, kikärtor, krossat vete, kryddor, bakpulver, salt, vetemjöl, lök, vitlök och persilja.

Man skulle hålla ut innehållet från en eller båda påsarna.

 

Jag valde att använda en eftersom det bara är jag och Maja som vågar prova.


Till det skulle 1,25 dl vatten tillsättas försiktigt och blandas väl. Påminner mycket om senap. Både i konsistens och i doft. Det är en stark doft som sticker lite i näsan.

Låt stå och sväll i ca 1 timme.

Använd en sked och forma till 10 falafel och fritera i olja tills gyllenbruna.

Hm, jag fick bara ut 8 stycken och jag tyckte jag gjorde "falafelstorlek". Kunde klart gjort dem lite mindre och fått 10.

Gyllenbruna? Hm, inte mina. Hade helt klart för lite olja och för hög värme. Orkade inte lyfta upp fritösen.

Men de blev snabbt klara i stekpannan.


Tyckte det såg lite misstänksamt ut när jag lade ner falafeln i oljan men de stelnade.

Jag valde att servera som falafelrulle.


Smaken då?

De var helt ätbara men jag har ätit godare falafel. En stark pepprig eftersmak. Ska jag vara ärlig har jag också ätit mycket äckligare.



Slutresultat: Ätbart men inte njutbart. Perfekt alternativ att ha i skåpet och ta till när ekonomin är i botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar