söndag 10 april 2016

Sortera



När Max flyttade ut och Magda flyttade in i hans rum lämnade hon sitt gamla rum i kaos. Kläder över hela golvet och mängder av saker.

Tanken är att jag ska flytta in mitt syrum i detta rummet så visst har det kliat i mina fingrar att få fixa men jag har väntat. Eller snarare jag har väntat in rätt tid.

Gubben har tjatat och gnällt över att Magda inte städar med resultatet att hon bara blir mer obstinat. Någon dag blev han arg och skulle börja städa där själv men det lyckades jag sätta stopp för. Magda skulle få ta ansvar själv. När tiden var rätt. Och det var den idag.

Jag hade nämligen förstått vad problemet var.

När Magda öppnade dörren till sitt rum överväldigades hon av allt detta som hon skulle ta tag i. Det handlar inte om lathet.

Har man som Magda kognitiva nedsättningar i de exekutiva funktionerna är saker som initiativförmågan svag. Förmågan att planering och upplägg av ett arbete otroligt svårt. Att veta var man ska börja och hur finns inte. Alltså är det enklare att bara strunta i problemet. Även om man faktiskt vill en sak saknas den inre bilden som kan skapa motivation.

Det jag måste försöka hjälpa Magda med är att visa henne sätt att komma runt de svårigheter hon har. Jag måste vara hennes motivation.

Därför började jag med det allra enklaste. Sortera kläderna.

En påse för spara, en påse för donera och en påse för kasta.

Tydlig förklaring vad de olika påsarna betydde och det allra viktigaste :

Jag gick in i rummet och hämtade ut en liten hög med kläder. Placerade allt i köket och Magda sorterade. När högen var tom fick Magda gå ifrån och pausa. Efter några minuter var hon tillbaka och då hade jag hämtat en ny hög.

Allt eftersom sorteringen framskred insåg jag att nästan alla kläder var sådana som Magda faktiskt ville behålla. Detta var tvärt emot vad jag hade tänkt. Jag hade trott ett de flesta klädseln skulle lämnas iväg. För vem har massor av kläder i ett rum som man inte använder? Jo, någon som har otroliga svårigheter med de exekutiva funktionerna.

Tänk så enkelt man kan lösa ett problem. Utan bråk och sura miner. Bara man har förståelse till problemet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar