fredag 14 april 2017

Maja och siffror



Alla människor upplever saker olika och jag förundras varje gång som jag får "se" in i en annan människas hjärna.

När det gäller siffror så vet jag att Maja ser/upplever siffror annorlunda. Vi hade en diskussion och hon förklarade;


  1. är som en bikt. Du gör något dumt, går till prästen och biktar dig. Sedan gör du samma sak igen. Alltså är den oviktig. Fast 1 måste finnas för att alla andra ska klara sig.
  2. är blå. Men den kan vara gul om den är i tal med annan blå. Nice och bra att ha. Jag gillar 2.
  3.  är grön. Gillar 3 fast ändå inte. Den är hälften av 6.
  4.  svag pastellgul. Riktigt nice. Fast 2 är bättre
  5. har ingen färg. Jag känner inte så mycket för 5 men den är ok. Bättre än 10.
  6. är rött. Riktigt stark blodröd. Blä! Gillar inte 6.
  7.  är en ljusblå men ingen snygg blåfärg. 7 är ett par riktigt snygga byxor som sitter hemskt. Du vill använda dem men ändå inte. Jag gillar 7 fast ändå inte.
  8. är tjock, rund, mjuk. Har ingen färg. Gillar inte 8 fast tycker om det mjuka. 
  9. är orangeröd. Gillar inte 9 men tycker mer om den än 6.
  10. är vit. Jag gillar 10 men jag gillar 5 mer. 10 har två siffror och ental är bättre.


Gubben skakar på huvudet.

- Du är inte klok. Hur ser du det?
- Jag bara gör det.

Diskussionen gick över till hur man ser ord och blev ännu mer komplicerad.

- Hur ser du ordet sol? frågade Maja.
- Jag ser solen.
- Men aaahhh! Mamma hur ser du sol?
- Jag ser bokstäver.
- Vilken färg?
- De är gula.
- Precis, sa Maja. Och träd är brunt och grönt.
- Mitt träd är bara grönt, svarade jag.

Gubben skakade på huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar