tisdag 4 april 2017

Ugnspannkaka med morot och persiljerot



Jag öppnar lådan och plockar fram... tre palsternackor. Men, vänta! Detta stämmer inte. Jag ska ha två palsternackor och en persiljerot.


Hur ser jag skillnad? Först smakade jag på de tre rötterna utan att vara säker på vad som var vad. Men så såg jag. Ser du?


Palsternackan har som en grop där blasten har suttit. Persiljeroten har mer av en upphöjning. Problemet löst.

Detta var egentligen en lakto-ovo-rätt men jag valde att servera stekt bacon till. Familjen vill gärna ha animaliska tillbehör.
Själv stekte jag potatismosplättar och värmde champinjonsåsen. Med en vegoburgare var rätten komplett.
Gillar verkligen hur champinjonerna blev efter en kort stund i dressingen. Tänk att en så enkel sak kan förändra en vanlig sallad så mycket.

3-4 morötter
1 persiljerot
6 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Riv morötter och persiljerot.
Vispa ihop ägg, vetemjöl, mjölk, salt och svartpeppar till en slät smet.
Blanda ner morötter oh persiljerot.
Häll mer smeten i en ugnsfast smord form.
Gratinera i ugn 200 grader i 30 minuter.

3 msk olivolja
1 1/2 msk balsamicovinäger
2 krm salt
1/2 krm svartpeppar
100 gram champinjoner
1 stor tomat
1/3 gurka
gröna blad

Blanda samman dressingen.
Skiva champinjonerna tunt och låt dem dra i dressingen.
Skiva tomat och gurka.
Blanda samman med champinjoner och gröna blad.

Servera med stekt bacon och lingongsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar