söndag 26 juni 2011

Jordgubbssmulpaj


Blev bjuden på denna fantastiskt goda jordgubbspaj av Ulrika i förra veckan. Bad henne om receptet och jag blev så glad när jag upptäckte hennes mail med en länk till http://www.recept.nu/.

Ni måste bara prova att baka denna. Så superenkel och otroligt god. Jag minskade sockret till 1 dl för ursprungs receptet var lite för söt för mig. Men jag skulle nog tagit 1 1/2 dl socker. Lite stressad gjorde jag fel och hade smöret i tillsammans med mjölet men det blev bra i alla fall.

2 1/4 dl vetemjöl
2 1/4 dl socker
1 tsk bakpulver
1 ägg
100 g smör
1 liter färska jordgubbar

Blanda samman mjöl, socker och bakpulver och rör ner ägget i mjölblandningen.
Täck bottnen på en pajform med jordgubbar.
Fördela smuldegen över jordgubbarna, häll över smält smör och grädda i 175  grader i ca 30 minuter.

Servera med vispad grädde, vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar