tisdag 28 juni 2011

Köttfärsspett med bulgursallad och ajvarsås


Gubben gillar inte bulgur. Han tycker inte att det smakar något. Tänkte försöka omvända honom med denna salladen. Väldigt fräscht så här i värmen. Jag orkar i alla fall inte äta massa mat när det är så här varmt och ännu jobbigare är det att stå framför spisen. Men äta måste man och eftersom jag ska jobba ikväll måste maten lagas under den varmaste perioden på dagen.
Köttfärsspetten går utmärkt att grilla för dem som har en grill. Låter det lite irriterat? Det är det också. Väntar fortfarande på att gubben ska bli klar med den han bygger. Tredje sommaren nu. Snart åker jag och köper en klotgrill. Så mycket trevligare att grilla utomhus och inte på grillfunktionen i ugnen.

Köttfärsspett:
1 kg köttfärs (jag använde nötfärs)
4 vitlöksklyftor
4 msk sweet chilisås
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Bulgursallad:
4 1/2 dl bulgur
4 tomater
1 röd paprika
1 gul paprika
6 salladslökar
2 lime (pressad saft)
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sås:
4 dl lätt crème fraiche
1/2 dl ajvar relish
1/2 tsk salt

Rör ihop crème fraiche och ajvar.
Smaka av med salt.
Låt stå kallt.


Blanda färs, pressad vitlök, sweet chilisås, salt och svartpeppar.
Forma färsen till avlånga biffar och trä upp dem på spett. Om du har långa spett som jag så forma köttfärsen runt spettet. Ramlar det av har du för mycket färs på.



Stek eller grilla spetten i ca 10 minuter.


 
Koka bulgur enligt anvisningarna på förpackningen.
Tärna tomat och paprika och strimla salladslöken.
Blanda med bulgur och pressad lime.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar