tisdag 14 juni 2011

Pastagratäng med kassler


Igår blev det ingen matlagning alls. Jag nöjde mig med att äta en risifrutti på jobbet. Hade inte lust eller ork efter mer. Men i eftermiddag har jag gubben och två ungdomar hemma och jag tror jag också behöver äta. Orkar jag inte äta hemma så tar jag med mig till jobbet. Pastagratäng är enkel mat som passar i matlådan och går utmärkt att värma.

400 gram pasta
400 gram kassler
1 purjolök
200 gram champinjoner
8-10 marinerade soltorkade tomater
4 dl crème fraiche
2 msk vetemjöl
250 gram mangotärningar
1/2 tsk salt
1 krm peppar
2 dl riven lagrad ost

Koka pastan. Låt rinna av ordentligt.
Skär kasslern i tärningar.
Skiva purjolöken och dela champinjonerna i klyftor.
Strimla tomaterna.
Fräs kassler, purjolök och champinjoner i ca 5 minuter.
Tillsätt tomater och crème fraiche blandat med vetemjöl.
Rör om och låt koka i 3 minuter.
Blanda ner mangon och pasta.
Smaka av med salt och peppar.
Lägg över röran i smord ugnssäker form.



Strö över osten.



Gratinera i 225 grader tills gratängen fått färg, ca 10 minuter.




Servera med sallad. Jag hade enbart cocktailtomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar