söndag 26 juni 2011

Pizzabullar med bacon och champinjoner


Idag ska vi åka och hälsa på den nyaste medlemmen i familjen. Marcus och Linda har fått sitt andra barn och nu har vi två barnbarn.
Tänkte ha med mig någotgott åt familjen. Alltid bra att ha lite i frysen som snabbt går att värma. Pizzabulle är också bra att ha som lunch åt nyblivne storebror Viggo när tiden inte riktigt räcker till. Minns själv att det tar ett tag att komma in i att vara småbarnsförälder igen. Tänk vad glad jag hade blivit om någon kommit med sådant till mig. Eller om någon erbjudit sig att ta det äldre barnet så att jag kunnat vila. Som relativt nybliven tvåbarnsmamma hade jag istället massa karlar på mat eftersom de klädde om vårt hus. Tufft men det gick. Känns bra att jag själv minns hur det var och kan göra annorlunda mot de mina.
Totalt blev det 60 pizzabullar av denna satsen. 20 tog jag med mig till Marcus och Linda och resten stoppar jag i frysen.

Deg:
50 gram jäst
5 dl vatten
1 dl flytande margarin eller 100 gram margarin
1 tsk salt
1 1/2 tsk socker
2 ägg
12 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl

Fyllning:
800 gram krossade tomater
3 paket bacon
1/2 dl tomatpuré
1/2 dl Ajvar (kan bytas ut mot tomatpuré)
200 gram burk champinjoner (skivade)
4 tsk pizzakrydda
6 dl riven ost

Värm vattnet till 37 grader.
Rör ut jästen med vattnet i en bunke.
Blanda med övriga ingredienser till en smidig deg.
Låt jäsa övertäckt i ca 30 min.

Häll av vätskan från tomaterna.
Strimla bacon fint.
Hacka champinjonerna.
Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen. 

Arbeta samman degen på lätt mjölat bakbord.
Dela den i fyra delar. Lättare att arbeta med den i mindre bitar.
Kavla ut varje del till en rektangulär bit.



Fördela fyllningen och bred ut på de utkavlade delarna.



Strö över ost. Spara lite till att toppa med.
Rulla ihop från långsidan som en rulltårta.




Skär i lika stora bitar.



1/4 dels deg blev för mig 15-17 bullar.
Lägg bitarna i stora muffinsformar eller bullformar.



Låt bullarna jäsa under duk i ca 30 min.
Strö lite ost påtoppen av bullarna.



Grädda mitt i ugnen 250 grader i ca 8-10 min.
Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar