tisdag 21 mars 2017

Boggryta med äpple och morot



Det händer väldigt mycket runt omkring oss just nu och jag har svårt att samla tankarna. Känner mig väldigt splittrad och det är jobbigt att handskas med alla känslor som bubblar inombords. Jag är inte så duktig på att stanna upp och känna efter. Det är bättre att vara i farten och slippa tänka på allt. Jag vet att det är ett sätt jag har för att slippa handskas med vissa av sakerna som jag helst skulle vilja slippa. Jobbigt när man vill gråta av sorg medan man också vill glädjas över annat. Så motstridigt men livet är väl så.

600 gram rökt bog
1/2 rödlök
1 äpple
300 gram morötter
1 bubbla persilja
2 dl vatten
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk kycklingfond
knappt 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Tärna bog, lök, morot och äpple.
Hacka persilja
Bryn lök och morot i några minuter.
Häll över vatten, fond,salt, svartpeppar och grädde
Låt koka tills morötterna är mjuka. Cirka 10 minuter.
Red av grytan med lite maizena utrört i vatten om du vill ha grytan tjockare.
Tillsätt bog, äpple och persilja.
Låt allt bli varmt.

Servera med kokt ris och gröna blad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar