torsdag 9 mars 2017

Färsbiffar med smak av Dijon

Dijonsenap som alltid finns i det här huset var slut. I affären var det också slut. Så istället tog jag Johnnys söt/stark. Enligt gubben var biffarna goda.

När jag stekt ett prov insåg jag att de höll ihop dåligt så jag tillsatte 1/2 dl ströbröd i smeten.

Min familj är såstokiga och därför gjorde jag också en brunsås till. För de som ville och det ville de.

Jag kan också tänka mig att lägga örtsmöret ovanpå biffarna och låta det smälta. Ger mer kryddning och smak.

Tyvärr hann jag inte ta något kort.

600 gram blandfärs
1/2 dl vatten
1 ägg
2 msk dijonsenap
100 gram smör
torkad ört (dragon, timjan, rosmarin eller persilja)
250 gram champinjoner
1 gul lök
socker
matolja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Ta fram smöret så det mjuknar i rumstemperatur.
Blanda färsen med vatten, ägg salt, svartpeppar och dijonsenap.
Forma till lagom stora biffar.
Stek biffarna i smör 3-4 minuter per sida.
Mjuka upp smöret med en gaffel.
Smaksätt smöret med 2 krm salt och valfri torkad ört.
Skiva svamp.
Strimla lök.
Stek svamp och lök hastigt.
Krydda med 1-2 krm salt och 1/2 krm svartpeppar.

Servera biffarna med kokt potatis, svampfräs och örtsmör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar