måndag 6 mars 2017

Laxbiffar med kall yoghurtsås


Detta receptet räckte till nio laxbiffar. Enligt receptet skulle gurkan tärnas men jag hade nog föredragit att riva gurkan istället. Jag serverade kokt blomkål till men en sallad hade passat bättre.
Eftersom Magda inte tycker om lax och vi fick matgäster i form av Maja och Oskar stekte jag också några falukorvsskivor. Till mig själv värmde jag lite av fyllningen som inte fick plats i vårrullarna häromdagen.

600 gram laxfärs
1/2 gurka
3 dl turkisk yoghurt
1 1/2 tsk curry
1 msk honung
1 ägg
1/2 dl ströbröd
2 dl mjölk
20 gram smör
salt
svartpeppar
vitpeppar

Blanda laxfärsen med ägg och ströbröd.
Krydda med 3/4 tsk salt och 1 krm vitpeppar.
Låt smeten vila någon mínut.

Tärna gurkan.
Blanda gurka, yoghurt, curry, honung, 2 krm salt och 1/2 krm svartpeppar.

Forma färsen till lagom stora biffar.
Stek i smör 3-4 minuter per sida.

Servera laxbiffarna med potatismos och yoghurtsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar