lördag 11 mars 2017

Kycklingfylld canneloni


Det blev väldigt mycket mat. Jag lyckades fylla två av mina glasugnsformar med 10 rullar i varje form. Fick alltså ut 20 rullar av 2 förpackningar med färska lasagneplattor. Plattorna var i en hel rulle som jag delade i 10 lika stora plattor.
Chipotlepuré hade jag svårt att hitta först men tillslut lokaliserade jag det bland tacoprodukterna. Väldigt spännande kryddpuré som jag kan se flera användningsområden för.



600 gram kycklingfilé
300 gram morötter (3-4 morötter beroende på storlek)
1/4 vitkål
2 dl créme fraiche
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 1/2 msk chipotlepuré
1 tsk oregano
2 paket färska lasagneplattor
parmesan

Skala och riv morötter.
Strimla kålen fint.
Stek grönsakerna i några minuter.
Krydda med knappt 1/4 tsk salt och 1/2 krm svartpeppar.
Lägg grönsaksfräset till sidan.
Strimla och stek kycklingen.
Krydda med knappt 1/4 tsk salt och 1/2 krm svartpeppar.
Blanda samman grönsaksfräset och kycklingen.
Vänd ner creme fraiché.

Häll krossade tomater, vatten, tomatpuré, chipotlepuré och oregano i en skål.
Mixa med stavmixer.
Krydda med 1/2 tsk salt och 1/2 krm svartpeppar.

Skär lasagneplattorna i lagom långa plattor.
Fördela kycklingröran på pastaplattan.
Lägg rullarna i en smord ugnsfast form.
Häll tomatsåsen över rullarna.
Strö parmesanost över.
Gratinera i ugn 200 grader i 20-25 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar