lördag 19 mars 2011

Amerikanska pannkakor med kolasås, banan och jordnötter


Denna lördagen gick så otroligt snabbt. Lite fick vi uträttat. Var i Kristianstad och köpte innertak till Majas rum.
Vi passade också på att besöka Max. Tror jag har besökt hamburgerkedjan Max vid ett eller två tillfällen tidigare. Då blev jag inte imponerad. Idag åt jag en vegetarisk hamburgare och den fick plus i kanten. Pommes frites var däremot inte goda. Är kanske väldigt kritisk. Men mat fick vi och mätta blev vi.

Nu på kvällningen lagade jag Amerikanska pannkakor. Riktigt gott lördags mys. Kolasåsen kokade jag redan igår.

Amerikanska pannkakor:
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2 1/2 dl mjölk
2 msk smält smör
1 ägg


Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Vispa ner mjölk, smör och sist ägg.
Rör ut allt till en slät smet.
Pensla lite smör i en plättlägg.
Klicka i 1 msk smet till varje plätt.
Grädda 1 1/2 minut på varje sida. När det börjar bubbla på ytan är det dags att vända.

Servera med kolasås, skivade bananer och grovt hackade salta jordnötter.

Kolasås:
Så superenkel kola sås.
Lägg en burk kondenserad mjölk i en gryta med vatten.




Hela burken ska täckas av vatten.
Småkoka på svag värme i 2 timmar. Låt kallna i vattnet.
Öppna med konservöppnare och du har en perfekt kolasås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar